Apple Vision Pro, aneb co Mark Zuckerberg o konkurenci neřekl

Po dlouhém očekávání se internet a sociální sítě zaplnily obrázky a videi prvních nadšených uživatelů Apple Vision Pro, prvního virtuálního headsetu od společnosti Apple. Uživatelé si s ním pořizují záběry na ulici, v autě i v letadle.

Jedná se tedy o opravdu tak přelomový hardware nebo je vše perfektně zvládnutý marketing?

Po více jak sedmi letém fungování v oboru virtuální a rozšířené reality jsem stále zvědavý na nové technologie,  ale snažím se zachovat si i kritický odstup a posuzovat nové technologie z hlediska jejich praktického přínosu a efektivity.

Hlavním posláním Apple Vision Pro, podle Apple, je nabídnout maximálně personalizovaný zážitek pro osobní produktivitu, virtuální setkávání a zábavu, který překoná omezení tradičních plochých displejů.

Nicméně pro evropské uživatele představuje první překážku nutnost amerického Apple IDa pro využívání aplikací z App storu i VPN, která „maskuje“, že se nenachází v USA. Ale to vše lze při troše dobré vůle zajistit.

 Při objednávce je třeba naskenovat hlavu pro výběr správné velikosti a příslušenství, což zajišťuje dokonalé přizpůsobení headsetu. Tento přístup má však nevýhodu, pokud headset používá více osob s různými tvary obličeje. Sám jsem to při testu zažil. Při chybně zvolené velikosti prosvítá kolem obličejové masky světlo. A pak je tu nastavení. Pokaždé, když se změní osoba, která chce headset používat, musí znovu kalibrovat ruce a eye tracking. Celý proces trvá dle zdatnosti uživatele mezi 5 – 10 minutami, což znepříjemňuje situaci, kdy si má HW mezi sebou střídat více osob.

 Apple Vision Pro vyniká designem a kvalitou materiálů, typickými pro produkty Apple, ale to má za následek vyšší váhu ve srovnání s konkurenčními produkty, jako je Meta Quest 3. Osobně jsem čekal, že Apple najde elegantnější řešení na rozložení váhy a  to nemluvím o nutnosti nosit externí baterii v kapse. I přes svou velikost a váhu pak vydrží jen kolem 2 hodin provozu.

Co je třeba rozhodně vypíchnout, jsou vysoké rozlišení displejů a minimální zkreslenínebo zpoždění při passthrough, což poskytuje opravdu kvalitní vizuální zážitek. Velmi působivé je také ovládání aktivit pomocí eye tracking za pomoci typického potvrzovacího gesta „pinch“. Díky velkému množství kamer pak není třeba pro dané gesto natahovat ruku před headset.

Během krátkého testu nebyla příležitost vyzkoušet příliš mnoho aplikací pro AR nebo VR, ale je zřejmé, brýle zatím téměř neumožňují zásadnější interakce s vloženými 3D modely. Většinou je lze jen zvětšovat, otáčet a mnohdy u nich ani nezměníte jejich umístění v prostoru. Maximální imersivity lze zatím dosáhnout jen spuštěním 360° fotografie, která vytvoří podklad pro vaše prostředí nebo za využití 360° videa. Klasickou virtuální realitu s interakcemi si zde nevyzkoušíte. V tuto chvíli lze jen těžko říct, zda je to strategický záměr nebo jen aktuální omezení či nedostatek aplikací. A omezené jsou zatím možnosti HW i pro vývojáře.

Pro mě osobně má Apple Vision Pro zajímavý potenciál, ačkoliv má některá omezení a nedostatky. Společnost Apple má vždy ambiciózní plány, nedělá nikdy nic bez hlubšího smyslu. Tak i vypuštění Apple Vision Pro na omezený trh (USA) s omezeným množstvím aplikací a funkcionalit bude nejspíš promyšleným strategickým záměrem. A přimět stovky tisíc lidí, aby si koupily ještě nedokonalý produkt, a zaplatily za něj tisíce dolarů, to je  obchodnický majstrštych.

Za sebe si myslím, že v tuto chvíli nedává smysl používat Apple Vision Pro pro firemní účely, pokud neuvažujete o tom, že pořídíte každému zaměstnanci jeho vlastní kousek, který by používal primárně pro vlastní produktivitu (i když si úplně nedokážu představit v tom pracovat celé hodiny)

Pokud hledáte vhodný hardware pro týmovou práci nebo tréninky ve virtuální nebo rozšířené realitě, vyplatí se zatím dát přednost jiným značkám.

Leoš Kubíček, CEO Virtual Lab

Kontakt

Leoš Kubíček

Virtual Lab, s.r.o.

IČO: 08065811

Lipová 1789/9, 370 05 České Budějovice 5