Virtuální realita ve výuce: revoluce nebo předražené kino?

Trh s virtuální realitou roste a školství vypadá jako snadný zdroj příjmů. Cílová skupina totiž o pokročilých technologiích vlastně moc neví a výběrová řízení se soutěží hlavně na cenu. Pro některé „podnikatele“ právě tato kombinace otevírá dveře na nový trh. Nelámou si hlavu s efektivitou nástroje, metodikou výuky, vzdělávacím obsahem, potřebami žáků a učitelů nebo způsobem, jak VR do výuky integrovat.

Stačí se svézt na vlně aktuální situace, kdy je digitalizace školství prioritou a moderní vzdělávání společensky žádaným heslem. Ale jak poznat, kdy levnější je zároveň kvalitní?

 Virtuální realita nabízí žákům interaktivní a pohlcující zážitky, které výrazně zlepší zapamatování a pochopení látky. To se děje díky dvěma základním funkcím virtuálního prostředí a totiž, že se do něj žáci mohou úplně ponořit a že s ním mohou plně interagovat.

Pro využití VR ve vzdělávání jsou modely generovány počítačem a programovány tak, aby simulovaly realitu a umožnily ji detailně prozkoumat, a to i v situacích, které jsou pro nás v reálném světě nedostupné. Kromě počítačem generovaného prostředí může obsah VR vytvořit i tzv 360° video.

Taková videa jsou atraktivní ale pokud mluvíme o VR ve výuce a žáci namísto interakce a týmové práce pouze sledují videa, odvádíme pozornost od potenciálu, který VR nabízí.

Místo spolupráce ve virtuálním prostoru jsou studenti izolováni ve svých vlastních brýlích a učitel nemá možnost v reálném čase ovlivňovat, co daný žák dělá, kontrolovat ho a provázet výukou.

Co by měly obsahovat vzdělávací aplikace –  kritické aspekty pro vzdělávání ve VR:

  • Interaktivita: Aplikace by měly umožňovat aktivní zapojení studentů do dění ve virtuálním prostředí, provádění experimentů a spolupráci
  • Manažerské řešení: Kvalitní VR aplikace by měly umožnit učitelům kontrolovat a ovládat virtuální prostředí a sledovat aktivitu všech účastníků v reálném čase 
  • Spolupráce: Samozřejmostí by mělo být multiplayer řešení, které vytvoří skutečnou virtuální třídu a umožní týmovou spolupráci
  • Kvalitní obsah: Obsah aplikací by měl být relevantní, odpovídat vzdělávacím standardům, ověřený odborníky a pravidelně aktualizovaný
  • Snadná integrace: Aplikace by měly být snadno integrovatelné do stávajícího vzdělávacího systému a uživatelsky přívětivé.
  • Podpora a školení: Poskytovatelé VR technologií by měli poskytovat dostatečnou podporu a školení pro učitele.

Virtuální realita může zefektivnit proces učení, ale je důležité pečlivě vybírat nástroje, které to umožní. Aby VR ve výuce dávala smysl a stala se efektivním nástrojem pro rozvoj studentů, měly by školy klást důraz na kvalitu, interaktivitu a možnost spolupráce.

Levné řešení, které nerespektuje možnosti VR technologie pro zkušenostní učení se nakonec může ukázat jako drahý omyl.

Kontakt

Leoš Kubíček

Virtual Lab, s.r.o.

IČO: 08065811

Lipová 1789/9, 370 05 České Budějovice 5